Ayıplı mal iade edilebilir mi?
- Pan & Partners
- 25 Haz 2024
- 3 dakikada okunur
Güncelleme tarihi: 14 Kas 2024
Ayıplı mal nedir?
Malın, teslimi anında, taraflarca kararlaştırılmış örnek/modele uygun olmaması yahut objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması yahut ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda, internet portalında ya da reklam/ilanlarında yer alan özelliklerinden bir veya birden fazlasını taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırı olarak teslim edilmesine ayıplı mal denir.

Yazımızda, ayıplı malın şartları ve seçimlik haklara ilişkin şartları ele alacağız.
Ayıplı mala karşı tüketicinin seçimlik hakları nelerdir?
Ayıplı mal kapsamında tüketicinin;
Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme,
Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme,
Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme,
İmkân varsa, satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme
olmak üzere dört seçimlik hakkı bulunmaktadır.
Satıcı, tüketicinin tercih ettiği talebi yerine getirmekle yükümlüdür.
Seçimlik hakların bir sınırı var mıdır?
Tüketici, ayıplı mala karşı seçimlik haklarını kullanır iken, özellikle ücretsiz onarım veya malın ayıpsız misli ile değişimi satıcı için orantısız güç sayılabilecek ise bu hakların kullanılamayacağı yerine tüketicinin sözleşmeden dönme veya ayıp oranında bedelden indirim haklarından birini kullanabileceği belirlenmiştir.
Seçimlik haklar kime karşı kullanılabilir?
Tüketici, sözleşmeden dönme veya satış bedelinden indirim isteme seçimlik hakları satıcıya karşı kullanılabilir.
Tüketici, ücretsiz onarım veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi hakları satıcı, üretici veya ithalatçıya karşı da kullanılabilir. Dolayısıyla bu seçimlik hakların yerine getirilmesinde satıcı, üretici ve ithalatçı müteselsilen sorumludur. Ancak, üretici veya ithalatçı, malın kendisi tarafından piyasaya sürülmesinden sonra ayıbın doğduğunu ispat ettiği takdirde sorumlu tutulmaz.
Tüketicinin seçimlik hakkını bildirmesi akabinde ne kadar sürede talebi karşılanmalıdır?
Tüketicinin ücretsiz onarım veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi haklarından birinin seçilmesi durumunda bu talebin ilgilisine yöneltilmesinden itibaren en fazla otuz iş günü, konut ve tatil amaçlı taşınmazlarda ise altmış iş günü içinde yerine getirilmesi gerekmektedir.
Tüketicinin sözleşmeden dönme veya ayıp oranında bedelden indirim hakkını seçtiği durumlarda ise ödemiş olduğu bedelin tümü veya bedelden yapılan indirim tutarı bu talebin ilgilisine yöneltilmesi üzerine derhâl tüketiciye iade edilir.
Ayıplı mal zamanaşımı süresi ne kadardır?
Aksi kararlaştırılmadı ise, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile, malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren iki yıllık zamanaşımına tabidir. Konut veya tatil amaçlı taşınmazlar ise taşınmazın teslim tarihinden itibaren beş yıllık zamanaşımına tabidir.
Ayıp, ağır kusur ya da hile ile gizlenmişse zamanaşımı hükümleri uygulanmaz.
Satıcı, ayıplı mala karşı kullanmak istediğiniz seçimlik hakkınızı karşılamıyor ise başvurabileceğiniz yöntem nedir?
Tüketicinin ayıplı mala karşı kullanmak istediği seçimlik hak Satıcı tarafından karşılanmaz ise, Tüketici Hakem Heyeti'ne başvuru yapılabilir.
Tüketici Hakem Heyetleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a göre tüketici işlemleri ve tüketiciye yönelik uygulamalardan doğabilecek uyuşmazlıklara çözüm bulmak amacıyla, illerde Ticaret İl Müdürlüğü, ilçelerde ise Kaymakamlık binalarında bulunan heyetlerdir.
Başvurular, uyuşmazlık konusunu içeren dilekçenin, varsa delil oluşturan ilgili belgelerle birlikte, tüketicinin yerleşim yerinin bulunduğu veya işleminin yapıldığı yerdeki tüketici hakem heyetine yapılabilir.
Size nasıl yardımcı olabiliriz?
Ayıplı mal halinde seçimlik hakların kullanılması, ispat meselesi hem tüketici hem de satıcı yönünden risk barındırır. Dolayısıyla ayıplı mallar ile ilgili yasal süreçler hakkında bir avukata danışmanız önemlidir.
Pan & Partners olarak, ayıplı mallar ile ilgili tüm yasal süreçlerde her zaman yanınızda olduğumuzu ve hukuki destek vermeye hazır olduğumuzu belirtmek isteriz.
Unutmayın: Haklarınızı korumak ve mağduriyet yaşamamak için tüketici hukuku hakkında bilgi sahibi olmanız önemlidir.
Not: Bu yazı, bilgilendirme amaçlıdır ve yasal tavsiye niteliği taşımamaktadır. Konu ile ilgili yasal düzenlemeler ve haklarınız hakkında bilgi edinmek için bir avukata danışmanız tavsiye edilir.
Comentários